Centrálny krízový fond BSK

V dôsledku klimatickej zmeny sa čoraz častejšie stretávame s výskytom mimoriadnych situácií ako sú povodne, prívalové dažde, veterné smršte, požiare, alebo iné prírodné výzvy spôsobujúce veľké škody na majetku obcí a občanov. Spolupatričnosť a solidarita občanov kraja v zastúpení samospráv pri odstraňovaní následkov živelných pohrôm a mimoriadnych udalostí, ktoré je potrebné operatívne riešiť, je pravdepodobne kľúčová.

Preto chcem podporiť zriadenie Centrálneho krízového fondu územnej samosprávy na úrovni BSK, ktorého cieľom je sústreďovať finančne prostriedky a poskytovať ich pri likvidácii následkov živelných pohrôm, havárií a mimoriadnych udalostí a pri realizácii preventívnych opatrení voči takýmto udalostiam.

Zákon o civilnej ochrane obyvateľstva v §14a ods. 3 dáva oprávnenie pre samosprávny kraj a obec v jeho územnom obvode spoločne zriadiť krízový fond územnej samosprávy, v ktorom sa sústreďujú finančné prostriedky samosprávneho kraja, obce v jeho územnom obvode, prípadne inej právnickej osoby, fyzickej osoby – podnikateľa a fyzickej osoby. Krízový fond územnej samosprávy (ďalej len „fond“) nie je právnická osoba, správu fondu vykonáva rada fondu. Spôsob ustanovenia rady fondu, podrobnosti o zdrojoch fondu a o správe fondu upravuje štatút fondu, ktorý schvaľuje zastupiteľstvo samosprávneho kraja a obecné zastupiteľstvo. Finančné prostriedky fondu sa môžu poskytnúť na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti na nehnuteľnosti samosprávneho kraja a obce v jeho územnom obvode a na vykonávanie preventívnych opatrení na zabránenie vzniku mimoriadnej udalosti v územnom obvode samosprávneho kraja.

Členský vklad je napríklad v Trnavskom kraji vo výške 0,5 EUR na jedného obyvateľa obce. Jeho uhradením sa obec zapojí do CKF, čím podporí myšlienku solidarity a vzájomnej pomoci v krízových situáciách. Nárok na čerpanie prostriedkov pre odstránenie škôd bude poskytnutý tým obciam a mestám, ktoré uhradili finančný príspevok na účet fondu.